Alpine laat weten geen genoegen te nemen met een plekje op het middenveld. Ze verwachten met hun goede voorbereiding en een nieuw coureurduo een sterke start te hebben. Ook geeft technisch directeur David Sanchez aan nu echt de middelen te hebben om competitief te zijn.
Het team van Alpine is de afgelopen weken niet erg positief in het nieuws geweest. Zo bleek Jack Doohan een contract te hebben voor maar vijf races en gingen er geruchten dat Franco Colapinto zijn plek in zal gaan nemen. Toch lijkt het team zich hier niets van aan te trekken en is het van plan om te focussen op het hebben van een sterke start van het seizoen.
Alpine is kritisch
Vorig seizoen zagen we hoe Alpine de auto moeizaam op de baan hield. Ze begonnen daardoor met weinig punten, maar ze wisten zich terug te vechten en mooie resultaten neer te zetten. Toch is Alpine nog altijd ontevreden. In een interview met Motorsport.com vertelt executive technical director David Sanchez over het afgelopen seizoen. ''Ik denk dat we terug zijn op een redelijk niveau, maar het is niet waar we horen te staan. Als je de mensen hebt en de infrastructuur, waar mik je dan op?'', vertelt Sanchez, die duidelijk maakt hoe kritisch Alpine op zichzelf is. ''Sommige teams zijn naar mijn mening blij als ze in de middenmoot vertoeven. Maar dat geldt niet voor ons. We hebben de middelen om competitief te zijn. We hebben ons hersteld van de slechte start van het jaar. Nu moeten we doorgaan en blijven verbeteren'', ging hij verder.
Veel verbeteringen
Toen Sanchez in mei 2024 bij Alpine begon, stond er een flinke taak voor hem klaar, want Alpine leverde geen goede raceresultaten. ''De auto presteerde niet, want hij was veel te zwaar aan het begin van het seizoen. Qua aerodynamica zaten we ook in de verkeerde hoek. Voordat ik begon, had het team al heel goed werk geleverd om gewicht te besparen. De auto zat dicht op de limiet. Vervolgens zijn we qua aero-ontwikkeling een heel andere kant op gegaan. Het chassis en het gewicht waren een onderdeel van het probleem, de aerodynamische karakteristieken waren een ander punt. Voeg dat samen en je hebt geen lekkere start van het jaar. Het chassis hebben we verbeterd, het gewicht werd hersteld, en we lijken de meeste aeroproblemen ook verholpen te hebben'', vertelt hij over zijn begin bij het team. Het lijkt er nu dus op dat Sanchez alle zaken op een rijtje heeft staan en van plan is deze auto en dit team naar een hoger niveau te tillen.
Lees ook: Waar de F1 niet komt (deel 4): 24 uur van Daytona
Lees ook: Toto Wolff: ''Hebben last van budgetcap gehad''
Lees ook: Startnummers in de Formule 1