Het team van Aston Martin had een opvallende strategie met Alonso. Waar de meeste coureurs op de medium banden en de harde banden reden, heeft Alonso de race gefinisht op de zachte band. Het was een opmerkelijke strategie, maar Alonso heeft er een duidelijke uitleg over.
Tijdens de Grand Prix van China had Fernando Alonso nog verschillende soorten banden over. Zo had hij nog de beschikking over een nieuwe set harde banden, twee nieuwe sets van de medium banden en nog één nieuwe set van de zachte banden. Hierdoor had hij maar beperkte mogelijkheden aan strategie. Tijdens de safetycar die veroorzaakt was door Valtteri Bottas, ging hij naar de zachte band. Alle andere coureurs gingen naar de harde band, maar dit was voor hem niet meer mogelijk omdat hij geen nieuwe set meer over had. Dankzij de rode band werd Fernando Alonso geforceerd om nog een pitstop te maken waardoor hij tegen het einde van de race terugviel naar de twaalfde plek.
Alonso was inmiddels gewisseld naar de medium banden waardoor hem een inhaalrace stond te wachten. De eerste coureurs waren vrij gemakkelijk in te halen door de Spanjaard, maar Hamilton leek in eerste instantie lastiger te gaan. "Ik crashte bijna in de laatste bocht, ik ging echt tot het uiterste", aldus Alonso bij Motorsport.com.
Dit bericht op Instagram bekijken
"Schadebeperking"
Niet iedereen was even zeker over de strategie van de Spanjaard. Teambaas Mike Crack maakte zich zorgen over de bandenslijtage van de Aston Martin. Hij heeft uiteindelijk geen risico's genomen door een driestopper te doen. Uiteindelijk hebben ze volgens Crack het maximale resultaat behaald met een zevende plek. "Het is was schadebeperking voor ons", aldus de teambaas. De teamgenoot van Alonso had minder geluk tijdens de Grand Prix van China. Stroll was niet volledig aan het opletten tijdens de restart waardoor hij in de achterkant van Daniel Ricciardo reed. Volgens Olav Mol, commentator van Grand Prix Radio, leeft Stroll niet op deze aardbol. "Dit gebeurt niet bij andere coureurs", aldus Mol.
Lees ook: Ricciardo hard gestraft na GP van China, Alpine ontvangt boete
Lees ook: Hero or Zero: Grand Prix van China
Lees ook: Pérez na Chinese GP: "Safety car kostte ons een tweede plek"