Laatste startrij in handen van Williams

Alexander Albon Singapore

Alexander Albon en Nicholas Latifi moeten het in Singapore doen met de laatste twee plekken van de startopstelling. En op een circuit waar inhalen knap lastig is, wordt het nog een uitdaging om deze posities tijdens de race te verbeteren. Daarbij komt dat Latifi voor het eerst de straten van Singapore vanuit een Formule 1-auto meemaakt. 

Latifi vindt het stratencircuit van Singapore een leuk circuit, maar lijkt de snelheid niet te kunnen vinden. "Als je niet naar de tijden kijkt, is het leuk om hier te racen. Zowel in de droge als in de natte omstandigheden hebben we de pace hier niet", laat hij weten aan F1.com. "Het was zwaar op de baan", vervolgt hij dan ook. Wat het voor de Canadees extra lastig maakt, is dat hij geen ervaring heeft op dit circuit. Hij rijdt sinds 2020 in de Formule 1, terwijl er in 2019 voor het laatst op het Marina Bay Street Circuit is gereden. "Van de keren dat ik deze grand prix gekeken heb, zie je vooral dat de coureurs zodanig hun banden managen, dat ze onder hun eigen pace rijden."

Foto: Williams Racing Photos

Bij voorbaat afgeschreven

De enige meevaller voor het team is dat er van tevoren al duidelijk was dat dit circuit niet voor hen gemaakt is. "We wisten dat dit een van de lastigste circuits van dit jaar zou worden. We hadden gehoopt dat we voordeel konden halen uit de natte omstandigheden. Maar dat betekent niet dat we ineens een goede auto krijgen. Een langzame auto als het droog is, is ook langszaam als het nat is", aldus Latifi. Teamgenoot Alexander Albon is eveneens niet tevreden over het presteren van de auto, maar heeft in de tweede vrije training wel wat potentie gezien. Hij hoopt dan ook dat die snelheid terugkomt tijdens de race: "We zien wat we kunnen doen. De racepace in de tweede vrije training was redelijk, dus we gaan een manier vinden om die pace terug te krijgen."

Terug na herstel

Afgelopen race in Italië heeft Albon zijn bolide af moeten staan aan Nyck de Vries. Ondanks dat hij blij is om zelf weer in de auto te mogen zitten, is het wel een zware klus in Singapore: "Het was latig. Om eerlijk te zijn lijkt het alsof we hier beter in droog weer presteren dan in de regen. Het was niet makkelijk."

Foto: Williams Racing Photos

"Als de baan opdroogt maar je nog wel op natweerbanden rijdt, oververhitten de banden erg snel, vooral met deze temperaturen", stelt Albon. En dat in combinatie met de geringe grip die de Williams bolide ervaart, maakt het volgens Albon extra lastig. "Dit is een circuit met veel bochten in weinig tijd. Als je dan in één bocht aan het glijden bent, blijft dat maar doorgaan. Bij mij raakte de banden na zes of zeven ronden oververhit, en vanaf dat moment is het strijden. Dat is erg frustrerend", vervolgt hij.

Lees ook: AlphaTauri verrast door dubbele Q3-kwalificatie

Lees ook: Max Verstappen enorm gefrustreerd door te weinig brandstof

Lees ook: Esteban Ocon: Auto trok naar rechts en voelde losgekoppeld

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden